Thumbnail Image 1

WIE IS MARION (2)

De kunstacademie was een voor de hand liggende stap op weg naar het beroep van kunstschilder. Toen zij 23 jaar ging zij naar de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Zij rondde haar opleiding af op haar 28ste.

DE INVLOED VAN HAAR LEERMEESTERS

Voorafgaand aan de academie, in de periode na haar middelbare schoolopleiding, volgde zij tekenlessen bij de schilder Poen de Wijs. Van haar docent aan de academie Rien Bout, leerde zij de omgeving bij het onderwerp te betrekken -dat de achtergrond net zo belangrijk is als de voorgrond- en oog te hebben voor het totaalbeeld. In haar werk neemt kleur een belangrijke plaats in. Zij is coloriste pur sang. Haar werk 'ademt' kleur. Kleur doet haar werk leven. Zij speelde met kleuren door gebruik te maken van de ontelbare variaties van het kleurenpalet.

OPBOUW, VLAKVERDELING EN COMPOSITIE

Ook de schilder Hermanus Berserik speelde een rol in haar ontwikkeling. Van hem leerde zij de functie van de opbouw, de vlakverdeling en de compositie. Het zijn belangrijke elementen voor een schilder als Marion die haar gevoel voor beweging, dynamiek en heftige expressie tot uitdrukking wil brengen, maar gebonden is aan het keurslijf van de tweedimensionaliteit van het linnen doek. Eer valt hier ook toe aan de schilder Kees van Bohemen, met wie zij haar interesse kon delen voor de uitbeelding van dynamiek in sport en dierenwereld.(Basistekst: Prof. Dr. Ruud Lapré)

 

Thumbnail Image 1

MARIONS TECHNIEK (2)

Alle componenten vloeien in elkaar en verspreiden zich over het doek. Voor Marion is dit het spannendste moment omdat het toeval zijn spel nog kan spelen. Wanneer de massa zich in een soort kuil gaat verzamelen of van de rand af dreigt te lopen, grijpt ze in. Met hand, kwast en föhn leidt ze 'de plassen' naar hun definitieve plaats. Vervolgens laat ze het doek een nacht drogen. Tijdens deze droogtijd kan er van alles gebeuren: de verf kan gaan schiften en in fraaie structuren opdrogen.

DE ANGST VOOR HET WITTE LINNEN IS WEGGENOMEN

Het is voor Marion telkens weer een verrassing wat ze zal aantreffen. De ondergrond is van grote invloed op de compositie van de voorstelling. De basis die Marion op die manier legt, activeert de fantasie. De angst voor het witte linnen is weggenomen en het onderwerp lijkt al uit de kleurspatten op te doemen... Het doek staat nu op de ezel en zij begint met houtskool te schetsen. De non-figuratieve vormen verlaten het toneel om in de achtergrond het lijnenspel te ondersteunen. Met dondergrijze acrylverf zet ze de definitieve tekening op.

LICHT- EN DONKERACCENTEN

Daarna krijgen de licht- en donkeraccenten hun plaats. Vervolgens, wanneer het doek weer horizontaal ligt, brengt Marion plassen aan met een sterkere concentratie verf waardoor plasticiteit ontstaat. Langzaamaan krijgt een gezicht expressie, gaan golven rollen of springt een danser omhoog. Dan gaan de grote kwasten en het water aan de kant. Het is tijd voor de doorwerking... (Basistekst: Drs. Liesbeth Gerretsen) Lees verder...

 

Thumbnail Image 1

LITHO'S: IN DE WEBSHOP

In de webshop zijn ook de litho's te vinden die Marion van Nieuwpoort heeft gemaakt. Hoe een litho wordt gemaakt? Het creatieve werk, de tekening, wordt op de steen getekend. Als de tekening gereed is, wordt deze geprepareerd om het maken van afdrukken van de steen, mogelijk te maken.

KLEURENLITHO'S

Het maken van steendrukken, is een gespecialiseerd werk. Vooral wanneer er in kleur wordt gewerkt. Dan moet, voor iedere kleur, de steentekening worden aangepast. Op de site van haar echtgenoot, Poen de Wijs, is meer informatie over deze techniek te vinden.

 

Thumbnail Image 1

 

Thumbnail Image 1

HAAR ECHTGENOOT POEN DE WIJS

Marion van Nieuwpoort was bijna veertig jaar getrouwd met de (fijn)schilder van het realisme, de befaamde Poen de Wijs. Hij heeft haar in haar beginperiode les gegeven. Zo werd het mogelijk dat zij naar de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag kon. Marion en Poen hadden elk hun eigen atelier in hun huis aan de Adelheidstraat in het Haagse Bezuidenhout. Meer over Poen de Wijs is te vinden op zijn eigen website poendewijs.nl

 

Thumbnail Image 1

 

Thumbnail Image 1

ORIGINEEL WERK TE KOOP

Dit doek, geschilderd in 1985 in de olieverf techniek, met als titel 'L'Enfant et les sortileges', 100x100 cm niet ingelijst, is te koop voor € 3.500 Wilt u dit werk kopen? Neem dan contact op met John Vijlbrief.

 

Thumbnail Image 1

 

Thumbnail Image 1

ORIGINEEL WERK TE KOOP

Dit doek, geschilderd in 2006 in de olieverf techniek, met als titel 'Bare footed, high Heels' 100x100 cm, ingelijst, is te koop voor € 4.500 Wilt u dit werk kopen? Neem dan contact op met John Vijlbrief.